קבלת השכול מתוך הבנת הנשמה והאמונה על פי התורות השונות
יש שיחושו שהם עייפים (חוסר אנרגיה), יש שיחושו שהם כעוסים או לא במצב רוח הרגיל שלהם (שינוי באנרגיה) ויש כמובן את אלו שלא יושפעו מן הסביבה שלהם כי הרגישות שלהם עוד לא מספיק מעודנת.
מודה שלא עושה את זה בכלל. אבל כאן מרגישה צורך להגיד לכל הספקנים במידת מה – אני כן מבינה את הכאב. חוויתי אותו. הדברים באים מתוך ניסיון חיי וחקירה אישית.
התחלתי מקהלת. ואסיים בו גם.
ההתנגדות של התודעה
אני מציגה את הדעות השונות כדי למצוא את המכנה המשותף בינהם. בתקווה שמכנה משותף זה יאפשר לנו הבנה.
הבנה שתתן לנו שקט.
הנשמה והאמונה
נתחיל בסיפור מן הבודהיזם על אישה, שאיבדה את בנה. היא הלכה אל בודהא (פירוש שמו הוא 'המואר') וביקשה שיעזור לה להחזיר את בנה.
בודהא חשב והסכים. אמר לה כך: לכי לכל בית בכפר. חפשי והביאי לי גרגר אפונה ממשפחה אשר לא חוותה שכול.
האישה הלכה, חדורת מוטיבציה. עברה מבית לבית. ולא מצאה. לא היה בית אחד בו לא חוו שכול מדרגה ראשונה, שנייה או שלישית.
קשה מנשוא, קשה לעיכול, קשה להרפייה. החלק הכי קשה.
ההשתוקקות הכי גדולה שלנו- לגבינו ולגבי יקירנו. הצורך לשמר את החיים.
ביוגה סוטרות בסוטרה 2.9 כתוב כי הרצון לחיים הוא המעודן ביותר וכי גם לחכמים ביותר קשה להשתחרר ממנו. אז אחת כמה וכמה לאלו שרק התחילו את הדרך (גם 20 או 30 שנה זו רק התחלת הדרך
לא מתוך מטרה להבין מה אמת ומה לא,
אלא כדי למצוא מכנה משותף, קווי דימיון החוזרים על עצמם.
נושא זה מעורר הרבה התנגדות
לעיתים כשאנו פוגשים קו מחשבה אחר אנו מיד נסגרים ואף שוללים.
נסו להימנע מכך.
נסו להישאר עם אוזניים פקוחות , תודעה מתבוננת ולב פתוח.
הנשמה
פרידריך ניטשה בספרו 'המדע העליז' הציג את רעיון החזרה הנצחית: (קטע 341) " חיים אלה, אשר אתה חי כעת ואשר חיית עד כה, תהיה נאלץ לחיותם שוב ושוב ופעמים אין-ספור; ושום דבר לא יתחדש בהם, כי אם כל מה שהיה, כל כאב וכל עונג, כל מחשבה וכל אנחה, וכל דבר קטון לאין-שיעור וגדול לאין-מידה, בעל כורחך ישוב וירחש עמך והכול בדיוק באותו הקשר ובאותו סדר"
קטע זה המתואר כאן דומה מאוד לתיאור מחזור הגלגולים האינסופי המתואר בתורות המזרח השונות.
אך לא רק;
גם במגילת קהלת מוצגת רמיזה להתייחסות זאת דרך תיאורים שונים:
"דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת. וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ; וְאֶל-מְקוֹמוֹ–שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא, שָׁם. הוֹלֵךְ, אֶל-דָּרוֹם, וְסוֹבֵב, אֶל-צָפוֹן; סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ. כָּל-הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל-הַיָּם, וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא; אֶל-מְקוֹם, שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים–שָׁם הֵם שָׁבִים, לָלָכֶת. כָּל-הַדְּבָרִים יְגֵעִים, לֹא-יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר; לֹא-תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת, וְלֹא-תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ. מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה-זֶה, חָדָשׁ הוּא: כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים, אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ"
או חוסר המוות של הנשמה.
ואילו לפי הפילוסופיה של היוגה,גורם הסבל הגדול ביותר הוא חוסר בידע נכון (א-וידייה) (סוטרה 2.4 בסוטרות של פטנג'לי) .
כלומר, אי הידיעה כי קיימת מחזוריות שכזו.
המחשבה כי במות הגוף מסתיים המסע של הנשמה בעולם הוא שמייצר סבל.
בתרבות המערבית אנו מפרשים מוות כחידלון.
הנשמה היא הרי נצחית (עקרון החזרתיות המופיע שוב ושוב בתורות ופילוסופיות שונות).הגוף הוא בר חלוף.
כשם שהגוף עובר שינוי כך הוא גם חדל מלהתקיים.
אך הנשמה, תמיד קיימת וזהו הידע השגוי המוביל לסבל.
האבל הוא על מות הגוף, האבל הוא על חידלון בקיום הנשמה כפי שאנו מסוגלים לתפוס אותה.
האמונה שלנו בדרך
אמונה נותנת תקווה. תקווה נותנת שקט.
התורות השונות והפילוסופיות השונות תמיד מדברות על האמונה.
עד כמה חשובה האמונה. האמונה נותנת לנו תקווה, מסגרת, דרך להבין את העולם. שקט ושלווה.
ובסוף מגיע למסקנה כי הדבר המשמעותי ביותר הוא האמונה באלוהים וההליכה בדרך שהתורה מציעה.
לא כולנו שומרי מצוות אבל כולנו מחפשים דרך, אחרת לא היינו בדיוק כאן.
גם פטנג'לי דיבר על כך בסוטרה 1.12. האמונה נותנת לנו תקווה. ללא תקווה אנו חסרי תכלית.
כי הכאב הוא חלק מאיתנו וכפי שהכל בר חלוף גם הכאב יחלוף ויחזור שוב.
לתכנים נוספים בנושאים קשורים ודומים:
מדיטציה- מרחב באיזור הלב