סיפור הבריאה על פי הפילוסופיה ההודית
ניכר כי ישנן גרסאות רבות לסיפור הבריאה ההודי.
ומה שמשותף לכל הגירסאות הללו הוא הוא כי כולן מתארות את תהליך הבריאה כבעל משמעות עמוקה הן עבור החברה והן עבור האדם עצמו.
ברוב סיפורי הבריאה הקיימים בעולם קיימת דמות כלשהי שיצרה את העולם והאם והביאה אליו סדר.
סיפורי הבריאה על פי הליפוסופיה ההודית הוא אינו מעשה של בריאה אלא יותר כמו מעשה של סדר.
ארגון וסידור בתוך תוהו.
המוטיבים השונים המופיעים בסיפורי הבריאה הם אותם מוטיבים החשובים בתהליך ההתפתחות של האדם או בתהליך השמירה על החברה הקיימת.
למרות ריבוי הגירסאות של סיפורי הבריאה על פי הפילוסופיה ההודית הקיימים, נראה כי ישנם מספר מוטיבים החוזרים על עצמם.
למוטיבים אלו יש גם משמעות עמוקה בהקשר של התפתחות האדם ויש להבינם גם כחלק ממכלול של תרבות שלמה:
1. בסיפורי הבריאה השונים מתואר כי רגע לפני הבריאה היה אין גדול. סיפור הבריאה מתאר יש מאין. כלומר נוצר והתפתח דבר, משום דבר.
גירסאות רבות מתארות את תהליך הבריאה ככזה שהחל מתוך ביצה. ממנו בקע הבורא והיא מקורה של תחילת הבריאה.
אמנם גירסאות שונות מספרות פרטים שונים אך הן דומות בכך שכולן מתעסקות עם בריאה כהפרדה.
הפרדה ופיצול משהו אחד שלם לחלקים רבים.
פיצול ממצב של אשת- לא היות למצב של שת- מצב היות.
השת רוצה לחזור למקור.
אך אין לאפשר לו.
יש לשמור את הפרוק בכדי לשמור על הסדר הקיים.
אך, יש לאפשר לממש את האיחוד בדרכים שונות ששומרות על ההפרדה בין העולמות.
יש בכך משהו שמאוד מזכיר בעייני את תמצית ההוויה האנושית.
אנו חותרים לכדי התמזגות עם העליון.
מחפשים אחר תשובות, מחפשים אחר הישות העליונה.
אך אנו לא יכולים לחזור למקור.
מקומנו כאן, ברובד הזה.
אנו יכולים לאפשר איחוד בדרכים שונות ומגוונות כדי להתקרב אל המקור.
כדי לקבל תשובות בדרכים חוויתיות אחרות.
2. תהליך הבריאה ההודי הינו תהליך מחזורי של בריאה והרס.
קלפה מתוארת כיממה בחייו של ברהמה.
כל מחזור בריאה מחולק ל-4 חלקים שונים;
קריטה יוגה (עידו האמת), טרטה יוגה (העידן השני), דוואפרה יוגה (העידן השלישי) וקלי יוגה (עידו המריבה).
אנו נמצאים כעת בעידן המריבה.
מוטיב מחזורי זה המתקיים גם בסדר העולמי הקיים גם בפילוסופיה ההודית זהו אותו מוטיב של לידה מחדש, גלגול נשמות או רצון לשחרור ממעגל הלידה- מוקשה, שהופיע בשלב מאוחר יותר בתרבות ההודית והבודהיסטית.
חזרתיות שוב ושוב על אותה עשייה, על אותו אקט.
טאפס יש לומר.
חזרתיות לשם התפתחות תודעתית.
3. בסיפורי בריאה רבים האין מתואר כמים.
4. מוטיב נוסף המופיע בסיפורי בריאה שונים הינו ההכרה האינסופית.
הפילוספיה של הסאנקיה, זו שקדמה ליוגה סוטרות ומהווה בסיס ליוגה סוטרות זו פילוסופיה דואליסטית.
היא מדברת על 2 מרכיבים זה לצד זה.
פורושה ופרקרטי.
ופרקרטי הוא החומר הראשוני.
מתרחש בינהם התפצלות (שוב מוטיב של הפרדה).
התפלצות זו היא קודם לדברים שדומים לו- לתודעה שהתפצלת לחושים, אוביקט החושים ועוד.
עולם החומר ממשיך להתפצל עד לרמת 3 הגונות.
שאלו שלושת מצבי הצבירה של חומר.
היוגה והפילוסופיה המוצגת בסיפורי הבריאה השונים מתארים תהליך של חתירה למקור
פטנג'לי ביוגה סוטרות מדבר על אימון אישי ממשי שמקרב אותנו למקור.
מקרב אותנו לניצוץ האלוהי, ההתחלתי.
בשנים אלו התפתחו הרבה סוגי אימונים שמטרתם לקרב למקור. והיוגה על סוגי היוגה השונים וההאתה יוגה בפרט היא אחת מהם.
לתכנים נוספים בנושאים קשורים ודומים:
תרגול יוגה נידרה